Besök på Ikea

Igår blev det ett hastigt besök på nya Ikea varuhuset som nyss haft premiär här i Västerås. Ett gigantiskt hus med Ikea på ena sidan, Citygross på den andra sidan och ett hundratal butiker mitt emellan. Än så länge är det bara Ikea som har öppnat. De övriga butikerna öppnar den 22 augusti och när Citygross öppnar vet jag inte. Jag tror inte att jag är den typiska Ikea besökaren. I alla fall inte när jag bodde i Umeå. Där åker man på shoppinghelger till Sundsvall för att gå på Ikea eller så åker man de shoppingresor som anordnas till Ikea. På fikarasterna om någon avslöjar att dom ska till Ikea nästa helg eller någon helg framöver så är det alltid någon som suckar och säger ”jag skulle också vilja till Ikea”. När man sen är på Ikea så tar man sig tid att strosa och man shoppar en vagn full med saker. I alla fall låter det så på fikarasten när man sen veckan efter pratar om Ikea och vad som inhandlats. Att det i Umeå är ungefär 27 mil till närmaste Ikea-varuhus kan ha med saken att göra 🙂 Även om jag tycker att det är skoj med Ikea så brukar jag oftast komma ut från Ikea med ett paket ljus och lite servetter och inget mer…

I alla fall så brukar våra besök gå till ungefär på detta vis. Igår bestämde vi oss hastigt att vi behöver till Ikea för att köpa nya lådor istället för dom gamla. En låda är sönder sedan tidigare och härom dagen gjorde jag sönder en till låda. Så nu har vi en låda som saknar framsida och en låda som saknar bakstycke.  Direkt vi kom in på Ikea kikade vi på kartan för att sen var köksavdelningen ligger. Det första vi hör i högtalarna när vi kommer  är ”Nu stänger snart varuhuset”. Attans tänkte jag, nya Ikea är stort, vi kommer inte att hinna. Så vi rusar igenom varuhuset, genar där vi kan för att komma fram snabbare. Efter ett tag börjar jag kika mig omkring på allt som finns där och slutar kika efter genvägar. Då går det lite långsammare innan F påminner att vi har bråttom igen. Jaha säger jag, om du håller reda på genvägarna så kan jag kika mig omkring på vägen. Snabbt framme vid kök får vi hjälp med att hitta de låder vi behöver och var de finns i självplocken. Med jämna mellanrum hör vi rösten i högtalarna som påminner om att de ska stänga snart. Vid kök har jag plockat på mig en sil som man har i slasken. Den är nog väldigt bra att ha :-). Helt plötsligt är silen borta, var hade jag lagt den. Får skynda tillbaka lite och ja, där låg den. Vid hissarna ner skiljs vi åt och helt plötsligt hittar jag något annat intressant som jag stannar till vid innan F kommer och högtalarna ljuder igen att ”snart stänger varuhuset”. Vi skyndar vidare lite stressade av att nu kommer vi inte att hinna. Mattavdelningen passeras och sen en snygg matt till bra pris. Vi sliter åt oss en sådan och rusar vidare. Till slut är vi på självplocken och hittar det vi ska ha. Inser att vi behöver en vagn. Jag rusar iväg för att leta, trodde jag skulle behöva ta mig till kassorna men se, Ikea är kreativa och självklart finns det vagnar vid självplocken. Vi lastar på det vi ska ha och rusar vidare till kassorna. Vi inser att en av de saker som vi skulle handla har vi glömt och vi kan inte komma på vad det var. Framme vid kassorna finns det stora lådor med artiklar av olika slag och se där i en låda är det vattensprutor. Det var ju det vi skulle ha så jag sliter åt oss en sådan också. Pust framme vid kassorna och vi hann 🙂 Kommer ut och inser att vi har inte med oss allt. Där inne vid självplocken hade vi glömt mattan. F rusade in igen för att hämta och betala för mattan också. Pust äntligen klar.

Kommentera

