Lax med Couscous

image

Idag har jag provat att göra lite lax med couscous åt Mini. Det gick hem kan jag lova. Hon åt en stor portion mat idag. Det var jätteenkelt att göra egen barnmat och det tog inte lång tid alls. Jag kokade upp vatten i en liten kastrull. Tillsatte en morot i bitar och lät koka. Efter fem minuter tillsatte jag en laxfile i vattnet. Jag hade den först i bitar och kikade efter ben. När moroten och laxen kokat i 7 minuter till så tillsatte jag lite ärtor. Sen fick det koka i några minuter till innan jag hällde bort vattnet. Efter det tillsatte jag grädde, vitpeppar och smör och lät allt koka upp. När allt var klart så mixade jag och tillsatte färdig coucous. Nu drar Couscousen åt sig all vätska märkte jag, så jag fick tillsätta lite mer vatten. Så ett tips är att man bara häller bort en del av vattnet innan man tillsätter grädden. Nu har jag fryst in resten i istärningsfack. Det blev en och halv låda. Om några timmar när allt fryst ska jag lägga över det i en låda. Då är det bara att plocka fram en lagom portion ur frysen sen när det behövs.

Kommentera

