Carpe Diem

På ett av mina absoluta favorithalsband står det Carpe Diem. Det är ett ganska känt smycke från Efva Attling och många vet nog vilket smycke jag menar. Jag fick det av min familj när jag tog min socionomexamen. Att jag tycker om det så mycket är för att det står just Carpe Diem på eller fånga dagen som det betyder. Det får mig att tänka på att vara här och nu. Att ta tillvara på varje ögonblick som det är. Att inte hela tiden vara upptagen med att planera framåt eller se tiden bakåt. Men att vara här och nu är inte det lättaste. Det känns extra viktigt med Mini liten och det som att jag verkligen vill ta till vara på dom stunder som är just nu. För tiden går fort och alldeles snart är hon större och tycker att morsan är det pinsammaste som finns 😉 Ändå är jag väldigt bra på att hela tiden planera in annat istället för att bara ta tillvara på de stunder vi har. Men babysimmet som vi ska på idag känns som en riktigt bra stund på veckan. Där är vi här och nu tillsammans.

Jag har tidigare alltid trott att jag är ganska bra på att vara här och nu men för några år sedan så fick jag lära mig att så är inte fallet. Det var under en period då mitt jobb var verkligen jobbigt och jag tyckte att det var väldigt tungt. Jag fick verkligen lära om mig och jag har insett att jag hela tiden måste arbeta med att vara mer här och nu. Jag tror att det viktigaste är att stanna upp och påminna sig om att det är här jag är. Att stanna till och faktiskt lyssna på vad en medmänniska faktiskt säger och inte vara upptagen med att planera middagen samtidigt. Att se solen skina och njuta av vinden. Jag är en expert på att göra flera saker samtidigt, jag har tv:n på samtidigt som jag läser på datorn och pratar med F. Inte speciellt närvarande eller hur. Men halsbandet som jag har påminner mig då och då att stanna upp, ta tillvara på nuet och njut av vad jag faktiskt har.

3 reaktioner på ”Carpe Diem

  1. Agneta

    Tycker om mitt Carpe Diem smycke jag också något enormt mycket:-)Men är lite dålig på att leva här och nu men börjar bli bättre;-)Kram

  2. Lindas Lilla Krypin

    Amor Vincit Omnia tycker jag också mycket om. Har inget smycke med det ordspråket ännu. Men en ring skulle sitta fint 🙂

Kommentera

