Målsättningar 2012

Nu är det nytt år och jag som alla andra brukar vara bra på att ge Nyårslöften om allt man ska göra bättre detta år jämfört med det förra året. Det är ju det här året jag ska bli smal, sluta röka (ok då jag röker inte så det ska ju vara lätt ;-), träna mer, äta och dricka mindre. Ja, löftena är många en dag som idag. Sen går jag ut starkt under några veckor innan jag ”glömmer” bort vad jag lovat. Jag skrev häromdagen om en challenge som jag funderade på att vara med i. Men jag har bestämt mig för att strunta i den. Just för att jag ser träning och att äta bra mer som en livsstil och inte som en utmaning att göra under några veckor. Nu kan utmaningar vara skoj och ge den kick som behövs till förändring. Men jag har svårt att hålla en sådan utmaning och ser det ofta som ett misslyckande om det går dåligt en vecka. Och eftersom jag misslyckas så kan jag lika gärna ge upp resten.

Självklart så måste jag ändå komma med löften om vad jag vill ska bli bättre under detta nya år. Detta eftersom jag tror att man behöver bra målsättningar om man vill göra en förändring som är hållbar. Man behöver veta var man är på väg annars är risken stor att man bara springer runt i cirklar. Dessa målsättningar bör känns rimliga och som man kan klara av att genomföra dem. Sedan behöver man komma ihåg dessa målsättningar, följa upp och utvärdera dem  Så för att kunna göra det så skriver jag här ner vad jag vill att 2012 ska innehålla och vad jag vill göra.

  •  Jag vill att det blir ett bra och innehållsrikt år med många små och stora glädjestunder. Jag vill bli bättre på att se och glädjas mer åt det jag redan har som är bra i mitt liv. Jag vill även få ett bra och roligt jobb under detta år.
  • Starkare vill jag bli. Innan 2012 är över vill jag kunna göra 10 armhävningar på raka ben och jag vill kunna ta 65 kilo i benpress. För att klara det ska jag fortsätta träna styrka 1-2 gånger i veckan. Förra året hade jag som mål att springa en mil under 60 minuter. Det har jag inte klarat av ännu och jag funderar på om jag vill ha kvar det som mål även 2012.
  • Jag ska fortsätta välja att äta bra mat med mycket grönsaker och och jag vill minska mitt sockerintag. Jag tänker försöka hålla mig till att bara äta godis på lördagar som ett försök till att minska sockerintaget. Vi ska även äta mindre ute och mer hemlagad mat.
  • Jag vill fortsätta utvecklas i mitt fotograferande och tänker lära mig att bli bättre på att använda blixt på ett bra sätt när jag fotograferar.
3 reaktioner på ”Målsättningar 2012

  1. Låter som bra mål inför året tycker jag 🙂 Det är viktigt att se det som är br aoch njuta av det istället för att hela tiden jaga förändring. Va vill du jobba med då?Håller själv på och klurar på det här med jobb, är trött på det jag har och känner att det kanske är läge för förändring?

  2. Lindas Lilla Krypin

    Tack 🙂 Jag tror att det är viktigt att stanna upp och se vad man har. Jag tror oxå att livet tuffar på och man tar sig inte den tiden om man inte påminner sig själv att göra det.Vet inte vad jag vill jobba med. Men sen jag blev klar socionom har jag jobbat med personal och personalfrågor. Nu skulle jag vilja byta och jobba mer med handläggning. Men jag vet egentligen inte om det är så mycket skojigare. Det skulle i alla fall vara kul att prova 🙂 Vad skulle du vilja jobba med?

  3. Pingback: Så gick det med målsättningarna för 2012 « Lindas Krypin

Kommentera

