Funderingar förra och denna graviditeten, vecka 23 + 6

Just nu är jag gravid i vecka 23 + 6 . Att vara gravid är en ganska stor omställning och tilldragelse i ens liv och har man varit det flera gånger är det nog ganska lätt att man jämför med hur det varit i tidigare graviditeter. Det som jag tycker är speciellt denna gång är att vi har lyckats pricka in exakt samma tid för bägge graviditeterna. Mini var beräknad till den 11 december och nästa lilla kotte är beräknad till den 9:e december. Jag följer med andra ord samma vecka som förra graviditeten även denna gång. Andra verkar kunna bli gravid flera gånger per år, men för mig fungerar det en gång per år, och det under våren 😉

Förra graviditeten mådde jag bra precis hela. Jag tror att jag mådde illa vid två tillfällen under 9 månader, båda gångerna när jag kände doften av frityrolja. Denna gång har jag mått illa nästan hela tiden under några veckor för att senare må illa eller få kväljningar vid ansträngning eller när jag känt alla möjliga dofter. Kräktes gjorde jag aldrig med Mini men denna gång har det väl hänt vid olika tillfällen. Trött har jag varit vid bägge graviditeterna men jag tror att denna har varit jobbigare. Det kan förstås bero på att jag denna gång har haft en liten 18 månaders att springa efter. Jag har varit stor under bägge mina graviditeter men jag tror att jag är större under denna. Viktmässigt har jag däremot gått upp mindre under denna vecka än hur det låg till samma vecka förra gången. Hoppas att det håller sig så fortsättningsvis med. Fast jag känner mig lite som en Michelingubbe när jag ser foton på mig själv just nu 🙂 Jag har faktiskt börjat träna på gymmet igen nu när orken har kommit åter.

Kommentera

