Visst är det på måndagar man börjar sitt nya liv :-)

Eländiga förkylningstider som är just nu. A börjar bli lite piggare även om hon fortfarande är snorig. C är inte snorig längre men jag är fortfarande förkyld. Men jag hoppas att det har vänt nu så jag är piggare imorgon. Men någon tisdagsträning lär det knappast bli.

Nu till något annat jag funderat och bestämt mig för. Under hela förra veckan har jag ätit socker i alla former mer eller mindre desperat. Det har varit kakor, godis, dricka och en massa massa choklad. Det känns som att jag inte kan stoppa när jag väl börjat äta. Då vill jag ha något sött varje dag. Det är en vana som jag fick under graviditeten och den är svår att sluta med. Eller antagligen har jag haft den långt innan. Jag vill helt enkelt ha lördag hela veckan. Idag bestämde jag mig för att ta tag i saken, förkylning till trots. Jag har rensat lite på sockerhyllorna här hemma och börjat äta mindre socker. Jag vet inte om jag vill kalla det att äta lchf utan det är mer en kolhydratreducerad kost. Jag vill inte äta strikt lchf så länge jag ammar men jag kan definitivt minska mängden kolhydrater som jag äter i nuläget.

Om det är bra att börja med sådana förändringar när man är förkyld vet jag inte, men jag kände att jag behöver sätta ett stopp för ätandet nu idag och inte vänta till imorgon. För andra kanske kilona bara rinner av när man ammar men det gör det inte för mig. Jag står mer eller mindre still i vikt. Jag gick ner ca 6 kilo på en månad och sen har vikten stått still, eller den har pendlat lite upp och lite ner men mycket mer har inte hänt. Detta trots att jag försökt äta sunt och enligt tallriksmodellen. Visst det ska ta tid, 9 månader upp och 9 månader ner men jag vill inte stå där om 6 månader fortfarande på samma ställe som idag. Utan jag väljer helt enkelt att sätta igång nu med att börja minska ner socker och kolhydrater ur kosten. Styrketräning och promenader är jag redan igång med så nu är det väl bara att styra upp kosten med. _MG_0147

Kommentera

