Det här med amning…

Det här med amning är inte lätt och det kändes ganska skönt att vara andragångsmamma den här gången. Den var lugnt och tryggt att börja amma gentemot hur det var när Mini skulle börja amma. Hon var tidigt född och med det ganska trött. Jag fick väcka henne för att hon skulle amma och hon var för trött för att orka ta ett bra grepp. Jag minns när sköterskan från BVC kom på hembesök när hon var ca 10 dagar och jag hade inte fått Mini att greppa och äta ordentligt på ett dygn. Jag fick koppa henne för att hon skulle äta och tyckte allt kändes svårt. Samtidigt hade jag ont i brösten för all mjölk. Jag grät och tyckte att allt var jättejobbigt. Den dagen efter hennes besök köpte jag en bröstpump som jag använde en total av två gånger. Den dagen och nästa dag. Sen kom amningen igång bättre och det onda i bröstvårtorna släppte. Jag har aldrig pumpat ur för att kunna ge henne i flaska istället när jag har varit borta. Dom gånger det behövdes ge henne flaska gav vi henne ersättning istället. Men hon har alltid accepterat att äta från flaskan de gånger det behövdes utan något större problem.

Lillebror var piggare redan från början och hungrigare så han fattade galoppen direkt. Antagligen kunde jag bättre på det hela denna gång också. Men lika ont i brösten gjorde det från början. Nu ska jag snart börja jobba och behöver vänja Lillebror med flaska istället. Det är inte så lätt kan jag berätta eftersom han först blev arg när jag gav honom flaskan istället. Men efter lite försökande då vi bytte ut nappen mot en napp med mindre hål. Efter ett par gånger till kom vi på att han vill ha ersättningen lite mer varm för att han ska vilja äta den. Ja, det har varit lite experimenterande hit och dit och det går bättre och bättre. Men inte är det lätt 🙂 _MG_0240

Kommentera

